راهنماي آموزشي سيستم سوخت رساني انژكتوري

امتیاز:

 اين منوال در 93 صفحه توسط شركت ايرانخودرو تهيه شده است كه در آن مباني اشتعال و سيستم سوخت رساني انژكتوري به صورت كامل آموزش داده شده است و شامل مباحث زير مي باشد:

راهنمای آموزشی سیستم انژکتور

 

‏‏عنوان

‏فصل اول: آشنایی اجمالی پا پدیده های موتور

‏سیکل احتراق در موتورهای بنزینی

‏نسبت تراکم

‏عوامل نامطلوب در احتراق

اشتعال زودهنگام

ضربه

فصل دوم: ترکیب هوا و سوخت

‏غلظت مخلوط هوا و سوخت و عملکرد آن

عدد لامبدا

‏(ضریب نسبت هوا)

 تاثیر نسبت هوا و سوخت بر روی توان تولیدی موتور و مصرف سوخت ویژه

تاثیر نسبت هوا و سوخت بر روی آلاینده های خروجی موتورعدد اکتان

‏نسبت هوا و سوخت در شرایط مختلف کارکرد موتور

‏استارت در هوای سرد و فاز گرم کردن موتور

‏کارکرد موتور در حالت نیمه بار و دورهای میانی

‏کارکرد موتور در حالت تمام بار و شتاب گیری

‏کارکرد موتور در حالت شتاب منغی

‏دورهای بسیار بالای موتور

‏سیستم های ترکیب هوا و سوخت

‏حالات پاشش سوخت

‏پاشش همزمان

‏پاشش گروهی--پاشش ترتیبی

‏مزایای سیستم های انژکتوری

فصل سوم: معرفی اجزا

‏اجزا سیستم نمودار عملکرد کلی سیستم

‏مركز كنترل الكترونيكي()

حافظه دايمي

حافظه موقت

حافظه غير فرار يا پاك نشدني

بخش اول:سنسورها

سنسور دور موتور  موقعيت ميل لنگ (Engine Speed Sensor)
سنسور موقعيت ميل سوپاپ (Camshaft Position Sensor)
سنسور موقعيت دريچه گاز (Throttle Position Sensor)
سنسور ضربه (Knock Sensor)
سنسور دماي مايع خنك كننده (Coolant Temperature Sensor)
سنسور اكسيژن(Oxygen Sensor)
سنسور سرعت خودرو(Vehicle Speed Sensor)
سنسور فشار هواي ورودي(Manifold Air Pressure)
سنسور دماي هوا(Air Temperature Sensor)
سنسور موقعيت پدال گاز(Accelerator Pedal Position Sensor)

بخش دوم :عملگرها و متعلقات سيستم

سيستم سوخت رساني(Fuel Supply System)
پمپ بنزين(Fuel Pump)
فيلتر بنزين(Fuel Filter)
ريل سوخت رساني(Fuel Rail)
رگولاتور فشار سوخت(Fuel Pressure Regulator)
انژكتورها(Injectors)
مخزن كنيستر(Carbon Canister Reservoir)
سيستم جرقه زني(Ignition System)
كويل
(Coil)
شمع(spark Plug)
واير(Wire)

ساير متعلقات

موتور پله اي دريچه گاز(Throttle Body Stepper Motor)
گرمكن دريچه گاز(Throttle Housing Heating Resistor)
پتانسيومتر CO Potentiometer)co)
دريچه گاز موتوريزه(Motor – Driven Throttle Valve)
رله دوبل(Double Relay)
سوييچ اينرسي(Inertia Switch)
لامپ عيب يابي(Engine Diagnosis Warning Lamp or MIL)
سوكت عيب يابي(Diagnostic Connector)

‏فصل چهارم: پالایش آلاینده های خروجی

‏آلاینده های منتشره توسط موتور خودرو

‏علت تولید آلاینده های اگزوز

مونواکسید کربن هیدروکربنهای نسوخته‏ اکسیدهای نیتروژن

سایر درات مضر اگزوز

‏تکنولوژی کنترل آلاینده های اگزوز

سیستم کنترل حلقه بسته ی لامبدا

بخشي از متن را در زير مي خوانيم:

 


‏اترکتورها ( Injectors ‏)

‏پژو پارس ، ۴٠۵‏و RD

‏انژکتور یک شیر الکترومغناطیسی است که توسط فرمان ECU ‏باز و بسته شده و مقدار دقیقی از بنزین را در زمان مشخصی به داخل منیغولد و پشت سوپاپ ورودی هوا، بصورت اسپری می پاشد. ولتاژ مثبت ١٢‏ولت از طریق رله دوبل به انژکتورها رسیده و ECU ‏در زمان لازم برای تزریق سوخت منفی (اتصال بدنه) آنرا وصل می نماید. انژکتور دارای یک سوزن می باشد که در حالت عادی دریچه خروجی انژکتور را توسط نیروی فنر بسته است. امتداد سوزن انژکتور به یک هسته آهنی که داخل یک سیم پیچ قرار گرفته است، متصل می باشد. هنگامیکه جریان الکتریکی توسط ECU ‏در سیم پیچ برقرار می گردد، میدان مغناطیسی حاصل، هسته آهنی را به عقب کشیده و بر نیروی فنر غلبه می نماید؟ در این حال سوزن متصل به آن نیز از جای خود بلند شده و سوخت تحت فشار را به داخل منیفولد می پاشد. با قطع جریان، نیروی فنر دوباره سوزن را در نشیمنگاه خود می نشاند و مسیر پاشش سوخت مسدود می گردد.

‏انژکتورها از نظر شکل ظاهری به دو دسته ی ١‏- تغذیه از بالا و یا ,_ تغذیه از کنار (پایین) می باشند. انژکتورها از نظر شکل اسپری سوخت خروجی از آنها به چند دسته تقسیم می شوند که در شکل صغحه بعد انواع آنها آمده است. ذر موتورهایی که حالت پاشش انژکتورهای آن از نوع گروهی می باشند، انژکتورهای ١‏و ۴‏با هم و انژکتورهای ٢‏ویکدیگر پاشش می نمایند. مدت زمان پاشش با توجه به دور و بار موتور بین ٣١۵٣‏تا ٧‏میلی ثانیه متغیر است.


الگوی پاشش در خودروهای پژو پارس، پژو 405‏و سمند از نوع مخروطی و در خودروهای پیکان، پژو RD ‏و پژو 206‏از نوع استوانه ای می باشد.

‏محل قرارگیری انژکتور بر روی ریل سوخت رسانی می باشد.

‏عیوبی که در صورت خرابی انژکتور در عملکرد موتور ظاهر می گردد: ١‏- در صورت معیوب بودن انژکتور موتور ریپ خواهد زد.

‏,_ با سوختن کامل یکی از انژکتورها سیلندر مربوطه از کار افتاده و موتور سه کار خواهد کرد. i ‏- در صورت از کار افتادن یکی از انژکتورها چراغ عیب روشن خواهد شد.

‏روشهای تست قطعه:

‏- پس از وصل کردن دستگاه عیب یاب، به منوی تست عملگرها رفته و فرمان تحریک انژکتور موردنظر را صادر می کنیم. در صورت به گوش رسیدن صدای انژکتور، اتصالات الکتریکی و انژکتور سالم می باشد (قبل از این بایستی از رسیدن ولتاژ مثبت ١٢‏ولت از رله دوبل به انژکتورها اطمینان حاصل نماییم.)

‏- با استفاده از یک اهم متر مقاومت سیم پیچ انژکتور را اندازه گیری می نماییم؟ این مقاومت برای انژکتور با الگوی پاشش استوانه ای بین ١٣‏تا ١۴١۵‏اهم و برای انژکتور با الگوی پاشش مخروطی بين11/6 تا 12/4‏در دمای ١٨‏الی ٢٢‏درجه سانتیگراد باشد.

در اين زمينه فيلم آموزشي نيز وجود دارد كه در آن سيستم انژكتوري سيستم انژكتوري زيمنس قديم و ساژم آموزش داده مي شود كه مي توانيد آن را از اينجا تهيه كنيد



شامل بررسی اجزا و قطعات و سیستم انژکتوری هر مدل به طور جدا و عیب یابی قطعات و موتور و کار با دستگاه دیاگ است
آشنایی با دلایل برتری سیستم انژکتوری بر سیستم کاربراتوری
آشنایی با اجزاء و عملکرد سیستم انژکتوری کیا
آشنایی با سنسورها و عملگرها و قسمت کنترل کننده موتور ECU مدل کیا
عیب یابی مرحله ای و جزء به جزء سیستم انژکتوری پراید مدل کیا
عیب یابی با دستگاه عیب یاب ( دیاگ)

CD2
سیستم سوخت رسانی انژکتوری پراید مدل ساژم
تفاوت سیستم سوخت رسانی کیا با ساژم
آشنایی با سنسورها و عملگرها و قسمت کنترل کننده موتور ECU
سیستم انژکتوری پراید مدل ساژم
آشنایی با جایگاه اجزاء سیستم سوخت رسانی انژکتوری مدل ساژم بر روی خودرو
دلایل خاموش شدن موتور در این نوع سیستم انژکتوری
عیب یابی با دستگاه عیب یاب ( دیاگ)
آموزش استفاده از اهم متر و ولت متر
آموزش تست سنسورها و عملگرها با اهم متر و ولت متر
و همچنین دادن جداول و اعداد برای تست سنسورها و عملگرها

 

 

<!--[if gte mso 9]> <w:LsdExcepti

نظرات
Senator, 03.08.2018
خیلی عالی بود
مرسی
یک نظر برای این محصول بنویسید!
نام
پست الکترونیک
لطفاً نظر بدهید
امتیاز برای محصول
Copyright www.webdesigner-profi.de